vrijdag 28 november 2014

Hoe leuk is de decembermaand?


Weet je wat pas irritant is? Dat het alweer bijna december is. 5 december, 25 en 26 december, 31 december. Alle feestdagen staan alweer voor de deur. En dan heb ik niet eens de verjaardagen genoemd die er in december nog plaats gaan vinden. Want dat zijn er ook meer dan gemiddeld. December is de vervelendste maand van het jaar.

Niet dat ik de verjaardagen en feestdagen niet leuk vind. Integendeel zelfs. Het klinkt misschien burgerlijk, maar ik vind het leuk om familie en vrienden veel te zien. Ik houd van de gezelligheid, van het gezelschap. In dat opzicht kijk ik uit naar de donkere dagen. Lekker kneuterig. Ik kijk elke dag het Sinterklaasjournaal, word zenuwachtig als ik echte Sint of Piet in de stad zie, sta te popelen om Home Alone 1 t/m 12 te kijken en kan niet wachten de grote, met lampjes beklede Coca-Cola vrachtwagen door mijn beeld te zien rijden. De feest- en verjaardagen zijn heerlijk. Maar aan deze donkere winterdagen zitten toch ook duistere kanten.

Altijd warm..... Azië... Zucht...
Op de eerste plaats is het in december altijd koud. Dat is niet leuk. Echt niet. Kou is voor mensen uit Noord-Europa leuk. En voor wintersporters. Die kunnen dan lekker sneeuwballen gooien, ijsvissen, iglo's bouwen en reuzenslaloms organiseren. Maar aan kou heb ik sinds 2007, toen ik samen met Yvette 6 maanden lang door Azië mocht trekken, een enorme hekel gekregen. Het was daar zooooo lekker warm. Elke dag mooi weer, zon, 30 graden en lieve vriendelijke mensen. Daar word ik vrolijk van. Gelukkig is er nog het broeikaseffect en warmt de aarde behoorlijk op. Dat werd tijd ook. Zelf probeer ik een steentje bij te dragen aan dit prachtige effect door goed lang te douchen, de verwarming hoog te stoken en exra vaak met de auto op pad te gaan. Het zou helpen als meer mensen mijn initiatief zouden volgen.


Maar kou is niet het enige erge aan de decembermaand. Het is namelijk ook heel snel en lang donker. Zo is pleintjesvoetbal, wielrennen, bbq-en, hardlopen, vissen, boogschieten, tennissen, en buiten hangen met je matties niet heel erg leuk meer. Je kan ze niet eens zien! Daarbij, als je 's ochtends onder het lekker warme dekbedje vandaan kruipt, vriezen je eeuh, dingen uit je broek. Balen in december dus. Met één L.



Eten, eten, eten.... PS deze soep heb ik echt gegeten....
Maar dan. Het aller, aller ergste van de maand december, is dat je op 1 december 5 kilo lichter bent dan op 1 januari! December is de vreet-je-rot maand. Met Sinterklaas, Kerstavond, eerste Kerstdag, tweede Kerstdag, derde Kerstdag, Oudjaar... Kalkoenen, konijntjes, hertjes, kalfjes, en marsepeinen biggetjes. Allemaal in de gourmetschotel en eten maar. Gezellig. Heel gezellig. En uiteraard heeft iedereen ladingen pepernoten en chocola in huis. Van die lekkere witte pepernoten, of die met truffelsmaak. In december mag het allemaal, het hoort erbij. Terwijl die krengen tegenwoordig al half juli in de schappen liggen. En niet meedoen is geen optie. Dat is ongezellig. Eten hoort bij de laatste maand van het jaar. Eten eten eten. Ik zie op tegen de december maand omdat ik de 11 andere maanden weer nodig heb om die 5 kilo kwijt te raken. 
Voor de rest is de decembermaand de leukste maand van het jaar. Of in ieder geval van de winter. Met als aller aller leukste dag 21 december. Want daarna worden de dagen weer langer en komt de lente dichterbij. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten